Opdrachtgever: Heerema Marine Contractors
Voor Heerema Marine Contractors in Leiden heeft SDB Engineering meerdere projecten uitgevoerd waaronder een sterkte beoordeling van een A&R wire diverter platform.
Dit platform bevindt zich aan boord van het nieuwe Deepwater Construction Vessel (DCV) Aegir en wordt gebruikt om A&R kabels te geleiden. De belasting bestaat uit de krachten vanuit de kabels en de versnellingen van het schip. Het platform, de bewegende armen en de geleiderails zijn met een combinatie van Creo Simulate en ANSYS op sterkte beoordeeld .
Door het kunnen toepassen van deze twee simulatiepakketten is SDB Engineering in staat om het beste van beide te combineren: Creo Simulate is geheel geïntegreerd in Creo Parametric. Hierdoor is het uitvoeren van geometrische varianten in veel gevallen niet meer geweest dan het veranderen van een parameter en de “run” knop indrukken. Dit heeft de snelheid van het ontwerptraject drastisch verhoogd.
ANSYS is in dit project toegepast vanwege de uitgebreide contact- en plastische mogelijkheden.
Opdrachtgever: 2-B Energy
Voor 2-B Energy in Hengelo heeft SDB Engineering sterkte- en levensduurberekeningen uitgevoerd aan meerdere onderdelen van hun 6MW turbine, onder andere:
- Koppeling tussen hoofdas en tandwielkast inclusief boutverbinding
- Bladlager boutverbinding
- Transition Piece (het overgangsgedeelte van de driepotige toren naar het kruilager)
- Hoofdas lagerhuizen (gietdelen)
Voor deze projecten heeft SDB Engineering gebruik gemaakt van ANSYS. De modellen zijn zoveel mogelijk parametrisch opgezet met behulp van de APDL macro taal. Door deze aanpak is het mogelijk om meerdere varianten snel te onderzoeken. De resultaten worden beoordeeld op basis van gangbare normen zoals GL2005/2012, DNVGL RP 0005, IIW e.d. De rapportage is daarop afgestemd en kan direct voor certificering gebruikt worden.
Zie ook de banner bovenaan deze pagina voor een impressie.
Klant: Le Béon Manufacturing
SDB Engineering werkt al vele jaren voor Le Béon Manufacturing in Lorient, Frankrijk. De werkzaamheden bestaan uit het analyseren van diverse onderdelen die worden toegepast in ankerlijnen voor FPSO’s (Floating Production, Storage and Offloading schepen), zoals shackles, kabelsockets, H-links en swivels. Deze onderdelen verbinden bijvoorbeeld kettingdelen met kabeldelen, of een ankerlijn met de fundatie op de zeebodem.
Voor al deze onderdelen geldt dat de berekening meestal uit twee delen bestaat:
- Sterkte, waarbij de theoretische minimale breeklast van de ankerlijn minimaal door het onderdeel gehouden moet kunnen worden.
Hiertoe maakt SDB Engineering gebruik van elastisch-plastische materiaalanalyses in ANSYS, inclusief grote vervormingen en contact. - Vermoeiing, waarbij spanningen gecombineerd worden met een vermoeiingsspectrum en de levensduur beoordeeld wordt.
Alle berekeningen worden door SDB Engineering uitgevoerd volgens de geldende normen voor het betreffende project. De rapportages zijn gedetailleerd en direct geschikt voor controle door certificerende instanties zoals DNV, ABS, Bureau Veritas en Lloyd’s.
Zie ook de banner bovenaan deze pagina voor een impressie.
Opdrachtgever: SAS Offshore BV
Voor SAS Offshore in Alphen a/d Rijn heeft SDB Engineering onderzoek gedaan naar out-of-plane bending (OPB) in kettingschalmen.
SAS Offshore ontwikkelt onder andere fairleads. De ketting van een ankerlijn loopt vanaf een FPSO via het wiel van de fairlead naar de zeebodem. Door de bewegingen van de FPSO ontstaat er niet alleen een belasting in het vlak van de kettingschalm, maar ook voor een deel uit het vlak. Hierdoor wordt de kettingschalm op een nadelige manier op buiging belast wat tot onverwacht vroegtijdig falen kan leiden.
Door de pasvorm van het fairlead wiel te optimaliseren aan de kettingschalm geometrie bleek SAS Offshore in staat om, in vergelijking met een standard wielontwerp, een langere levensduur van de ketting te kunnen realiseren.
Voor dit project heeft SDB Engineering gebruik gemaakt van ANSYS vanwege de combinatie van contact met wrijving, plastisch materiaalgedrag en grote vervormingen.
In het verleden heeft Sander de Beurs gewerkt aan onder andere de volgende projecten:
Bij Vekoma:
- Invertigo
Herontwerp van de trein voor deze achtbaan, uitvoeren van sterkte- en vermoeiingsberekeningen. - Flying Dutchman
Conceptmatig ontwerp opzetten en op sterkte en vermoeiing beoordelen van de trein van deze achtbaan.
Uitbestedingen op dat gebied begeleiden. - Vogel Rok
Aanpassing van de sterkte- en vermoeiingsberekening van de trein van deze achtbaan.
Bij Stork RMO:
- Velocity
Ontwerp en sterkte- en vermoeiingsberekening van de draaistellen van deze revolutionaire lagevloertram. - VIRM draaistellen
Aanpassen van het ontwerp en uitvoeren en begeleiden van de sterkte- en vermoeiingsberekeningen van de draaistellen van de VIRM treinen van de NS.
Bij Ingenieursbureau HEC, onder andere:
- Diverse projecten voor FPSO ankerlijn componenten
Uitvoeren van de sterkte- en vermoeiingsberekeningen van ankerlijn onderdelen voor het positioneren van FPSO’s (Floating Production, Storage and Offloading schepen gebruikt in de offshore olie- en gaswinning). - Passagiersbruggen voor luchthaven terminals
Uitvoeren van de sterkte- en vermoeiingsberekeningen aan de dragende staalconstructie van deze bruggen, onder andere voor aansluiting op de Airbus A380 - Diverse projecten voor verschillende typen windturbines voor Neg Micon, Lagerwey, Zephyros, Harakosan en STX
Sterkte- en vermoeiingsberekeningen aan onder andere verschillende nacelle- en hoofdlagervarianten.
Bij Ingenieursbureau AKOS, onder andere:
- Diverse projecten voor FPSO ankerlijn componenten
Uitvoeren van de sterkte- en vermoeiingsberekeningen van ankerlijn onderdelen voor het positioneren van FPSO’s. - Diverse projecten voor verschillende typen windturbines voor STX
Sterkte- en vermoeiingsberekeningen aan de nacelle, hub, generatoronderdelen en boutverbindingen.
Trilling analyse van de generator, dynamicaberekeningen. - Diverse projecten voor offshore pijpleg platformen
Berekening van een manipuleerarm voor gebruik bij pijpleiding plaatsing operaties op de zeebodem.
Conceptstudie naar een J-lay toren voor het leggen van pijpleidingen op de zeebodem.